چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم
تاريخ : برچسب:, | | نويسنده : aghamohammad

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم

یكی از شیوه‌های موثر برای مقابله با بیماری‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن است. در حقیقت تقویت این سیستم، روشی موثر برای حفظ سلامت است. اما برای این كار بهتر است نكاتی را در نظر داشته باشید تا از بروز بیماری‌های مختلف نیز پیشگیری شود.
در این چگونه این نکات را یادآور شده ایم.

چگونه

1

استرس را كاهش دهید
متخصصان همگی اعتقاد دارند استرس به میزان كم نه تنها طبیعی است، بلكه حتی برای انجام كارها ضروری نیز خواهد بود؛ اما وقتی میزان استرس بیشتر شود و شرایطی غیرعادی فراهم سازد، باید فكری به حالش كرد.
در حقیقت حضور و هجوم همیشگی استرس می‌تواند سلامت شما را با خطری جدی روبه‌رو كند به طوری كه طبق نتایج مطالعات صورت گرفته در این زمینه استرس بیش از حد، باعث تضعیف قدرت ایمنی بدن می‌شود.

2

روابط اجتماعی را نادیده نگیرید
همه می‌دانند داشتن دوست و همراه شدن با آنها تا چه حد مفید است. اما آیا این را هم می‌دانید كه این دوستان به سلامت شما كمك می‌كنند؟ مطالعه‌ای كه به تازگی در این زمینه انجام گرفته است، مشخص كرده افرادی كه در زندگی اجتماعی‌ شان روابطی قوی دارند، 50 درصد بیشتر از دیگران از تضعیف سیستم ایمنی بدن نجات می‌یابند.

3

نگرش مثبت در تقویت سیستم ایمنی موثر است
افكار مثبت می‌تواند سبب تقویت قدرت ایمنی بدن شود. شاید این مطلب غیرواقعی به نظر برسد، اما محققان دریافتند هروقت فكری مثبت داشته و خوشبین‌تر باشیم، سیستم ایمنی، قوی‌تر عمل می‌كند.
همچنین آنها تاكید می‌كنند تا می‌توانید بخندید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود. محققان می‌گویند افرادی كه از ته دل و با صدای بلند می‌خندند، سیستم ایمنی بدن‌شان قوی‌تر عمل می‌كند.
البته آنها هنوز به مطالعات بیشتر و كامل‌تری نیاز دارند تا مطمئن شوند خنده می‌تواند احتمال بروز بیماری را كاهش دهد؛ ولی در هر صورت، خندیدن در كنار هزاران اثر مثبتی كه دارد می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت كند. 

4

از آنتی‌اكسیدان‌ها غافل نشوید
خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه به شما كمك می‌كند آنتی‌اكسیدان‌های مورد نیاز را دریافت كنید. وجود این مواد در غذاها سبب می‌شود احتمال بروز بیماری‌هایی مانند سرطان ‌كاهش یابد. بنابراین بهتر است مقدار مصرف این مواد را افزایش دهید.
برای این كار می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های مختلف مانند پرتقال، فلفل سبز، كلم بروكلی، كیوی، توت فرنگی، هویج، طالبی، زردآلو و… استفاده كنید.

5

ویتامین‌ها را به رژیم خود اضافه كنید
اگر احساس می‌كنید رژیم غذایی شما فاقد مواد غذایی مورد نیاز است، بهتر است با مشورت پزشك از ویتامین‌ها استفاده كنید.
مصرف مقدار كافی و همیشگی این ویتامین‌ها باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن تقویت شود و در نتیجه احتمال بروز بیماری‌ها كاهش یابد. البته مصرف برخی از مواد غذایی و ویتامین‌ها مانند A، C،D، E، روی و منیزیم نیز به طور خاص برای تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد.

6

برخی غذاها فقط كالری دارد؛ مراقب آنها باشید
بعضی از مواد غذایی مانند انواع غذاهای آماده، ساندویچ‌ها، نوشابه‌ها و برخی شیرینی‌ها معمولا حاوی ویتامین، فیبر یا دیگر مواد مغذی نیستند. البته نباید از وجود مواد شیمیایی و مضر موجود در آنها نیز غافل شد. بنابراین آگاه باشید چنانچه این مواد غذایی را جایگزین میوه‌ها و سبزیجات كنید، سلامت خود را به خطر خواهید انداخت.
حواستان باشد که با فرارسیدن سرما، ما تمایل بیشتری به خوردن غذاهای چرب و زیاد خصوصاً غذاهای گوشتی و چرب داریم.
در مصرف این نوع غذاها زیاده روی نکنید زیرا تغذیۀ بیش از حد چرب بدن را خسته می‌کند و همان طور که می‌دانیم خستگی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌نماید. بنابراین، مصرف انواع سوسیس، خوارکی های سس دار، فست فودها و… را محدود کنید.

7

تحرك و فعالیت را كنار نگذارید
یكی از شیوه‌های ساده ولی مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ورزش و فعالیت بدنی است. ورزش منظم روزانه می‌تواند استرس‌های شما را كاهش دهد و با وضعیت های افسردگی مبارزه می‌کند.افسردگی به تولید شرایط مناسب برای خسته کردن سیستم ایمنی بدن، معروف است. جالب است بدانید به همان میزان که یک جلسه ورزش کردن برای روی فرم آمدن بسیار خوب است، به همان اندازه به شما کمک می‌کند که به خوبی و راحت بخوابید. مطمئناً خستگی بعد از ورزش است که خوب خوابیدن را فراهم می‌کند نه خود ورزش! البته زیاد در جستجوی ورزشی خاص نباشید؛ هر فعالیتی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا، یوگا یا دوچرخه‌سواری مفید است و می‌تواند به حفظ سلامت كمك كند.

8

خواب كافی
بدون داشتن خواب شبانه، سیستم ایمنی بدن قادر نیست برابر بیماری‌های مختلف مقابله كند. بنابراین تا جایی كه ممكن است شرایطی آرام و مناسب برای خوابیدن فراهم كنید. به بدن تان گوش دهید و استراحت کنید. در کنار خواب، نظم هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ساعت های منظم و معینی بخوابید و از خواب بیدار شوید.

9

روز خود را با یک صبحانه ی سالم آغاز کنید
با مصرف صبحانه می توان امیدوار بود که دریافت مواد مغذی مناسب برای بقیه روز با موفقیت انجام خواهد شد صبحانه ای متشکل از غلات کامل، شیر و آب پرتقال می تواند تامین کننده 100 درصد ویتامین ث ، 33 درصد کلسیم و منبعی خوب از فولات و سایر مواد مغذی برای روز باشد.

10

غلات کامل را جانشین غلات تصفیه شده کنید.
استفاده از غلات کامل و فرآورده های آن، مانند نان های تهیه شده از غلات کامل، سبب افزایش دریافت فیبر و آنتی اکسیدان های محافظ است. همچنین استفاده از ذرت بو داده یا کراکرهای تهیه شده از گندم کامل، میان وعده های مناسبی برای همه هستند.

11

چاقی بیش از اندازه
چاقی بیش از حد نیز می تواند باعث آسیب رساندن به سیستم دفاعی بدن شود. این مسئله بر توانایی تکثیر گلوبول های سفید و تولید پادتن تاثیر میگذارد و بیماری در فرد بیشتر اتفاق می افتد .

12

آلرژی های غذایی
به طور ژنتیکی، ممکن است گاهی سیستم دفاعی برخی مواد مفید برای بدن را مانند شیر، جزء دشمنان بدن بشمارند و با آن مقابله کند که منجر به ایجاد آلرژی در افراد می شود. قبل از این مقابله، مرز روده مانند دیواره ای محکم است که از ورود بیگانگان جلوگیری می کند، اما پس چند مرتبه استفاده این دیوار فرو می ریزد و باعث می شود که مواد سمی نیز وارد جریان خون شود و بیماری به وجود آید.

13

نیكوتین را كنار بگذارید
اگر هنوز هم عادت سیگار كشیدن را ترك نكرده‌اید، بهتر است این نكته را بدانید كه سیگار كشیدن با تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز در ارتباط است.
سیگار کشیدن را به طور کامل ترک کنید ، و در معرض دود سیگار دیگران هم قرار نگیرید. علاوه بر این سیگار کشیدن مجاری تنفسی را اذیت می‌کند، صدها مادۀ سمی در دود دخانیات وجود دارند که کل بدن ما را حساس و آسیب پذیر می‌کنند.

14

مصرف بیش از اندازه شکر
خوردن 100 گرم (8 قاشق چای خوری) شکر، که معادل یک قوطی سودا است، می تواند توانایی گلوبول های سفید را در کشتن میکروب ها تا 40 درصد کاهش دهد. تاثیر مخرب شکر بر روی سیستم ایمنی بدن، 30 دقیقه پس از هضم آن شروع شده و تا 5 ساعت ادامه می یابد. در عوض، هضم کربوهیدراتهای پیچیده و نشاسته هیچ تاثیر مخربی بر سیستم دفاعی بدن ندارد.

15

از مصرف الکل خودداری کنید
شاید الکل برای لحظه ای فرد را گرم می‌کند، اما به طور کلی بدن را آسیب پذیر می‌نماید. مصرف مشروبات الکلی می تواند به دو صورت باعث اختلال کار سیستم ایمنی بدن شود. طریق اول با کمبود مواد مغذی کلی بدن است که باعث می شود بدن از کمبود مواد غذایی مفید برای سیستم دفاعی آسیب ببیند، و طریق دوم این است که الکل نیز مانند شکر، اگر به میزان زیاد مورد استفاده قرار گیرد، توانایی گلوبول های سفید را برای تکثیر شدن و از بین بردن سلول های سرطانی کاهش می دهد.

16

دائم دست‌هایتان را بشویید
یكی از ساده‌ترین راه‌ها برای مقابله با بروز بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن، شستن مرتب دست‌هاست. بنابراین مرتب با آب و صابون دست‌های خود را به مدت 20 ثانیه بشویید، زیرا با این كار از بروز بیماری‌های مختلفی پیشگیری خواهید كرد.

.

نکات و هشدارها

هر روز هوای محل زندگی یا کارتان را به مدت 10 دقیقه تهویه کنید، حتی اگر هوای بیرون سرد باشد. به این ترتیب هوای داخل را تازه و بخش عمده ای از میکروب های معلق در هوا را بیرون کرده اید.



نظرات شما عزیزان:

  • عکس
  • ريش